A+
A-
Wersja kontrastowa
Urząd Gminy Michałowice





 Drukuj

SO/75 Wymeldowanie lub uchylenie zameldowania (wymeldowania) w drodze decyzji administracyjnej

Wymeldowanie lub uchylenie zameldowania (wymeldowania) w drodze decyzji administracyjnej

Kogo dotyczy


  • każdy, kto opuszcza swoje miejsce pobytu stałego lub czasowego trwającego powyżej 3 miesięcy (cudzoziemcy pow. 1. miesiąca) musi wymeldować się najpóźniej w dniu, w którym wyprowadza się z miejsca dotychczasowego zameldowania na pobyt stały lub czasowy - jeżeli osoba wyprowadzi się przed upływem zadeklarowanego terminu pobytu.
  • jeżeli jednak, pomimo wyprowadzki osoba nie wymeldowała się z pobytu stałego lub czasowego, z wnioskiem o wymeldowanie może wystąpić ten, kto jest właścicielem danego mieszkania czy domu, lub posiada inny dokument potwierdzający jego prawo do lokalu lub nieruchomości (np. najem, przydział itp.).
  • jeśli natomiast, dana osoba pomimo zameldowania nie mieszkała i nie mieszka nadal pod wskazanym adresem, wtedy ten kto posiada uprawnienie do danego lokalu może wystąpić z wnioskiem o uchylenie (anulowanie) niewłaściwego zameldowania.
  • na podstawie wniosku urząd podejmie postępowanie administracyjne, które zakończone zostanie wydaniem odpowiedniej decyzji.

Czas realizacji

Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić do   dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, w przypadku skomplikowanego postępowania termin może ulec przedłużeniu, o czym strony zostaną zawiadomione.

Postępowanie administracyjne polega  na:

  • wszczęciu postępowania,
  • powiadomieniu stron,
  • przeprowadzeniu postępowania dowodowego polegającego między innymi na:
  • przeprowadzeniu rozprawy administracyjnej,
  • przesłuchaniu świadków i stron,
  • dokonaniu oględzin przedmiotowego lokalu/nieruchomości  
  • a także w zależności od przebiegu postępowania, uzyskania  informacji od  organów Policji, Sądów, Biura Informacji i Statystyki Centralnego Zarządu Służby Więziennej lub  Krajowego Rejestru Karnego.

Jeżeli w postępowaniu administracyjnym zachodzi konieczność ustanowienia przez sąd powszechny przedstawiciela dla osoby nieobecnej będącej stroną postępowania - postępowanie administracyjne w sprawach meldunkowych może przedłużyć się nawet do 12 miesięcy.

Ostatecznym rozstrzygnięciem sprawy jest wydanie decyzji administracyjnej.

Wymagane dokumenty


  • osoba, która posiada uprawnienie (dysponująca tytułem prawnym do lokalu/nieruchomości) może złożyć wniosek o wymeldowanie osoby która z niego się wyprowadziła ale nadal jest w nim zameldowana,
  • pomimo zameldowania nigdy nie mieszkała pod adresem zameldowania - wtedy można złożyć wniosek o uchylenie zameldowania,
  • w przypadku, gdy bezpodstawnie wymeldowano osobę z miejsca zameldowania - wtedy można złożyć wniosek o uchylenie wymeldowania.

We wniosku należy podać swoje dane teleadresowe, dane osoby, która ma być wymeldowana lub której meldunek ma zostać uchylony, a także możliwie jak najpełniej należy opisać, kiedy i w jakich okolicznościach ta osoba wyprowadziła się (lub wskaż z czego wynika bezprawność dokonanego zameldowania/wymeldowania). Jeśli znany jest aktualny adres, miejsce pracy lub numer telefonu tej osoby należy również  podać te dane we wniosku. Pomoże to szybciej nawiązać kontakt z osobą, która ma zostać wymeldowana, co wpłynie na termin zakończenia sprawy.

Ważne mogą się okazać również dokumenty potwierdzające fakty opisane w podaniu (np. sentencję wyroku rozwodowego, wyrok orzekający eksmisję, tytuł prawny do lokalu lub nieruchomości), których oryginały należy przedłożyć do wglądu a kserokopie dołączyć do akt sprawy.

Opłaty

  • Opłata skarbowa za wydanie decyzji administracyjnej – 10 zł.
  • Opłata skarbowa za złożenie pełnomocnictwa (jeśli w sprawie strona działa przez pełnomocnika) – 17 zł.
  • Opłata za wydanie kserokopii dokumentów (potwierdzenie zgodności z oryginałem) - 5 zł/strona

Tryb odwoławczy

Od decyzji służy stronom prawo złożenia odwołania do Wojewody Mazowieckiego w Warszawie, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Odwołanie składa się za pośrednictwem Wójta Gminy Michałowice.

Podstawa prawna


  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności;
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Dodatkowe informacje

Komórka odpowiedzialna: Referat Spraw Obywatelskich

Nr pokoju: parter - sala obsługi interesantów
Nr telefonu:: 22 350 91 02 (03,04,05)

Godziny pracy:

poniedziałek: 9.15-17.30
wtorek: 8.15-16:30
środa-czwartek: 8.15-15.30
piątek: 8.15-13.30

© 2024 Urząd Gminy Michałowice
aplikacja: 1.10.003.010, baza: 1.8.6.3
Logotypy
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce