A+
A-
Wersja kontrastowa
Urząd Gminy Michałowice





 Drukuj

SO/6 - Numer PESEL

Nadanie numeru PESEL

Kogo dotyczy

Numer PESEL nadaje minister właściwy do spraw wewnętrznych w drodze czynności materialno-technicznej:

  • zamieszkującym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
  • j w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości,
  • zamieszkującym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej wykonującym obowiązek meldunkowy.

O nadanie numeru PESEL z urzędu występuje:

  • kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia w stosunku do dzieci urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały albo na pobyt czasowy ,
  • organ wydający polski dokument tożsamości.


W przypadku osób, które obowiązane są do posiada numeru PESEL na podstawie odrębnych przepisów  Minister Spraw Wewnętrznych  nadaje numer PESEL na umotywowany wniosek osoby zainteresowanej.

Oznacza to, że na wnioskodawcy ciąży obowiązek wykazania, że jest on zobowiązany do posiadania numeru PESEL na podstawie określonego przepisu prawa. Należy wskazać konkretny przepis prawa, który zobowiązuje wnioskodawcę do posiadania numeru PESEL. 

Wniosek o nadanie numeru PESEL na podstawie odrębnych przepisów  wnosi się do Ministra Spraw Wewnętrznych za pośrednictwem dowolnego organu gminy.


Czas realizacji

Jeżeli wniosek spełnia wymogi formalne jest przekazywany do ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Jeżeli wniosek nie spełnia wymogów formalnych wnioskodawca jest wezwany do ich usunięcia w ciągu 7 dni - nieusunięcie braków powoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania

Wymagane dokumenty

Osoba, która jest zobowiązana do posiadania numeru PESEL (na podstawie odrębnych przepisów) składa w urzędzie:

  • wniosek o nadanie numeru PESEL ze wskazaniem konkretnego przepisu prawa,
  • do okazania dowód osobisty lub paszport, a w przypadku cudzoziemców – ważny dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo,
  • jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa oraz notarialnie uwierzytelniona kopia dokumentu podróży czy innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo,
  • dokument uprawdopodabniający obowiązek posiadania numeru PESEL na podstawie wskazanych we wniosku przepisów – do wglądu (np. umowa o pracę, zaświadczenie o zatrudnieniu, umowa sprzedaży jako dokument dowodzący statusu podatnika).

Opłaty

Upowszechnienie (wydanie potwierdzenia) numeru PESEL nie podlega opłacie skarbowej, natomiast wydanie zaświadczenia zawierającego odpis przetworzonych danych, w tym numeru PESEL, podlega opłacie skarbowej w wysokości 17,00 zł 

Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlega złożenie pełnomocnictwa w tej sprawie.

Zwolnione jest złożenie pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu. Składający pełnomocnictwo jest zobowiązany dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej.

Opłatę skarbową wnosi się na rachunek bankowy tut. organu podatkowego :

 

Bank Spółdzielczy w Raszynie

16 8004 0002 2007 0009 0623 0001

Tryb odwoławczy

Brak

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności.
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012r. w sprawie  nadania lub zmiany numeru PESEL.

Dodatkowe informacje

Komórka odpowiedzialna: Referat Spraw Obywatelskich

Nr pokoju: parter - sala obsługi interesantów
Nr telefonu: 22 350 91 02 (03,04,05)

Godziny pracy:

poniedziałek: 9.15-17.30
wtorek: 8.15-16:30
środa-czwartek: 8.15-15.30
piątek: 8.15-13.30

Druki do pobrania

  • © 2024 Urząd Gminy Michałowice
    aplikacja: 1.10.003.012, baza: 1.8.6.3
    Logotypy
    Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce