SO/6 - Numer PESEL
Kogo dotyczy
Numer PESEL nadaje minister właściwy do spraw wewnętrznych w drodze czynności materialno-technicznej:
- zamieszkującym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
- j w związku z ubieganiem się o polski dokument tożsamości,
- zamieszkującym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej wykonującym obowiązek meldunkowy.
O nadanie numeru PESEL z urzędu występuje:
- kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia w stosunku do dzieci urodzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały albo na pobyt czasowy ,
- organ wydający polski dokument tożsamości.
W przypadku osób, które obowiązane są do posiada numeru PESEL na podstawie odrębnych przepisów Minister Spraw Wewnętrznych nadaje numer PESEL na umotywowany wniosek osoby zainteresowanej.
Oznacza to, że na wnioskodawcy ciąży obowiązek wykazania, że jest on zobowiązany do posiadania numeru PESEL na podstawie określonego przepisu prawa. Należy wskazać konkretny przepis prawa, który zobowiązuje wnioskodawcę do posiadania numeru PESEL.
Wniosek o nadanie numeru PESEL na podstawie odrębnych przepisów wnosi się do Ministra Spraw Wewnętrznych za pośrednictwem dowolnego organu gminy.
Czas realizacji
Wymagane dokumenty
Osoba, która jest zobowiązana do posiadania numeru PESEL (na podstawie odrębnych przepisów) składa w urzędzie:
- wniosek o nadanie numeru PESEL ze wskazaniem konkretnego przepisu prawa,
- do okazania dowód osobisty lub paszport, a w przypadku cudzoziemców – ważny dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo,
- jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa oraz notarialnie uwierzytelniona kopia dokumentu podróży czy innego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo,
- dokument uprawdopodabniający obowiązek posiadania numeru PESEL na podstawie wskazanych we wniosku przepisów – do wglądu (np. umowa o pracę, zaświadczenie o zatrudnieniu, umowa sprzedaży jako dokument dowodzący statusu podatnika).
Opłaty
Upowszechnienie (wydanie potwierdzenia) numeru PESEL nie podlega opłacie skarbowej, natomiast wydanie zaświadczenia zawierającego odpis przetworzonych danych, w tym numeru PESEL, podlega opłacie skarbowej w wysokości 17,00 zł
Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlega złożenie pełnomocnictwa w tej sprawie.
Zwolnione jest złożenie pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu. Składający pełnomocnictwo jest zobowiązany dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej.
Opłatę skarbową wnosi się na rachunek bankowy tut. organu podatkowego :
Bank Spółdzielczy w Raszynie
16 8004 0002 2007 0009 0623 0001
Tryb odwoławczy
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 24 września 2010r. o ewidencji ludności.
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL.
Dodatkowe informacje
Komórka odpowiedzialna: Referat Spraw Obywatelskich
Nr pokoju: parter - sala obsługi interesantów
Nr telefonu: 22 350 91 02 (03,04,05)
Godziny pracy:
poniedziałek: 9.15-17.30
wtorek: 8.15-16:30
środa-czwartek: 8.15-15.30
piątek: 8.15-13.30