SO/11 - Wniosek i wpis do rejestru wyborców
Kogo dotyczy
- rejestr wyborców obejmuje osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy, nie posiadające zameldowania na pobyt stały, którym przysługuje prawo wybierania.
- można być ujętym tylko w jednym rejestrze wyborców, rejestr wyborców służy do sporządzania spisów wyborców uprawnionych do udziału w wyborach i referendum. Wpis do stałego rejestru wyborców danej gminy powoduje ujęcie w spisie wyborców w każdych kolejnych wyborach i referendach przeprowadzanych na obszarze tej gminy (do momentu zmiany zameldowania na pobyt stały albo oświadczenia o rezygnacji),
- rejestr wyborców dzieli się na część A – obejmującą obywateli polskich i część B – obejmującą obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, stale zamieszkałych na obszarze gminy i uprawnionych do korzystania z praw wyborczych w Rzeczypospolitej Polskiej.
- wyborcy będący obywatelami polskimi, zameldowani na obszarze gminy na pobyt stały są wpisywani do rejestru wyborców z urzędu.
- wpis do rejestru wyborców daje możliwość głosowania w Gminie Michałowice dotyczy wszystkich wyborów/referendów, nie jest wpisem jednorazowym.
- można być wpisanym tylko do jednego rejestru - dlatego wyborcy wpisani do rejestru wyborców w Gminie Michałowice zostaną z urzędu skreśleni z rejestru wyborców w miejscu dotychczasowego stałego zamieszkania.
Obywatele UE są zobowiązani do złożenia wniosku o skreślenie z rejestru wyborców, w przypadku opuszczenia miejsca zamieszkania na terenie gminy.
Wniosek można złożyć:
- w formie pisemnej w Urzędzie Gminy, poczta.
- elektronicznie, wniosek o wpis do rejestru wyborców przesłany pocztą albo ePUAPEM nie zwalnia z obowiązku wykazania stałego zamieszkiwania pod określonym adresem na terenie Gminy Michałowice. Również należy dołączyć dodatkowe dokumenty, o których mowa poniżej
Czas realizacji
Wymagane dokumenty
Wójt Gminy Michałowice przed wydaniem decyzji jest zobowiązany sprawdzić czy osoba wnosząca wniosek o wpisanie do rejestru wyborców spełnia warunki stałego zamieszkania na obszarze Gminy Michałowice.
Obywatel Rzeczypospolitej Polskiej - rejestr wyborców część A- składa:
- wniosek o wpisanie do rejestru wyborców
- pisemna deklaracja, w której wnioskodawca podaje swoje imiona, nazwisko, obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość (+ kserokopia tego dokumentu).
- dokument potwierdzający fakt zamieszkania w na terenie gminy
- oświadczenie właściciela lokalu,
- umowa najmu/użyczenia lokalu,
- jeśli płacisz podatki w Pruszkowie – pierwsza strona zeznania podatkowego PIT z potwierdzeniem złożenia go w Urzędzie Skarbowym (pieczątka wpływu do US lub potwierdzenie nadania na poczcie lub Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) - jeśli złożyłeś PIT przez internet),
- rachunek za media (gaz, prąd, internet, telefon, telewizję kablową itp.) wystawiony na Twoje dane i adres lokalu, w którym mieszkasz na terenie Gminy Michałowice,
- umowa na media (gaz, prąd, internet, telefon, telewizję kablową itp.) zawarta z Tobą i zawierająca adres lokalu na terenie Gminy Michałowice, w którym mieszkasz,
- umowa lub rachunek na usługę nie związaną bezpośrednio z lokalem np. abonament na telefon komórkowy, zawierający Twoje dane oraz adres na terenie Gminy Michałowice, w którym mieszkasz,
- jeśli jesteś właścicielem lokalu, ale nie jesteś w nim zameldowany możesz:
- przedstawić akt własności – jeśli jest to lokal spółdzielczy własnościowy lub gdy lokal nie ma założonej księgi wieczystej lub też gdy trwa postepowanie o wpis do Rejestru Ksiąg Wieczystych;
- jeśli lokal ma założoną księgę wieczystą to wystarczy, że poinformujesz urzędnika, że jesteś właścicielem lokalu. Jeśli podasz numer księgi wieczystej znacznie ułatwi to urzędnikowi wyszukiwanie lokalu w Elektronicznych Księgach Wieczystych.
Obywatel Unii Europejskiej - rejestr wyborców część B - składa:
- wniosek (wniosek powinien zawierać: nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, numer paszportu lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, adres zameldowania wyborcy na pobyt stały lub adres ostatniego zameldowania na pobyt stały),
- kserokopię ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wnioskodawcy,
- pisemną deklarację , której wnioskodawca podaje swoje obywatelstwo i adres stałego zameldowania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
- przed wydaniem decyzji wójtw sposób przez siebie ustalony, sprawdza czy osoba wnosząca wniosek o wpisanie do rejestru wyborców spełnia warunki stałego zamieszkania na obszarze danej gminy.
Obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim wpisany do rejestru wyborców ma:
- prawo wybierania posłów do Parlamentu Europejskiego,
- prawo wybierania do rady gminy,
- prawo wybierania wójta, burmistrza lub prezydenta miasta,
- prawo udziału w referendum gminnym
Opłaty
Za wydanie decyzji nie pobiera się opłat
Tryb odwoławczy
Od decyzji w sprawie odmowy wpisania do rejestru wyborców przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego.
Skargę wnosi się za pośrednictwem wójta, w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji.Podstawa prawna
- Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
- Ustawa z 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 lipca 2011 r. w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
Dodatkowe informacje
Komórka odpowiedzialna: Referat Spraw Obywatelskich
Miejsce składania dokumentów : Biuro podawcze
Nr telefonu: 22 350 91 02 (03,04,05)
Godziny pracy:
poniedziałek: 9.15-17.30
wtorek: 8.15-16:30
środa-czwartek: 8.15-15.30
piątek: 8.15-13.30