A+
A-
Wersja kontrastowa
Urząd Gminy Michałowice





 Drukuj

SO/11 - Wniosek i wpis do rejestru wyborców

Decyzja o wpisaniu lub o odmowie wpisania do rejestru wyborców Gminy Michałowice.

Kogo dotyczy

  • rejestr wyborców obejmuje osoby stale zamieszkałe na obszarze gminy, nie posiadające zameldowania na pobyt stały, którym przysługuje prawo wybierania. 
  • można być ujętym tylko w jednym rejestrze wyborców, rejestr wyborców służy do sporządzania spisów wyborców uprawnionych do udziału w wyborach i referendum. Wpis do stałego rejestru wyborców danej gminy powoduje ujęcie w spisie wyborców w każdych kolejnych wyborach i referendach przeprowadzanych na obszarze tej gminy (do momentu zmiany zameldowania na pobyt stały albo oświadczenia o rezygnacji),
  • rejestr wyborców dzieli się na część A – obejmującą obywateli polskich i część B – obejmującą obywateli Unii Europejskiej niebędących obywatelami polskimi, stale zamieszkałych na obszarze gminy i uprawnionych do korzystania z praw wyborczych w Rzeczypospolitej Polskiej.
  • wyborcy będący obywatelami polskimi, zameldowani na obszarze gminy na pobyt stały są wpisywani do rejestru wyborców z urzędu.
  • wpis do rejestru wyborców daje możliwość głosowania w Gminie Michałowice dotyczy wszystkich wyborów/referendów, nie jest wpisem jednorazowym.
  • można być wpisanym tylko do jednego rejestru - dlatego wyborcy wpisani do rejestru wyborców w  Gminie Michałowice zostaną z urzędu skreśleni z rejestru wyborców w miejscu dotychczasowego stałego zamieszkania.

Obywatele UE są zobowiązani do złożenia wniosku o skreślenie z rejestru wyborców, w przypadku opuszczenia miejsca zamieszkania na terenie gminy.

 Wniosek można złożyć:

  • w formie pisemnej w Urzędzie Gminy, poczta.
  • elektronicznie, wniosek o wpis do rejestru wyborców przesłany pocztą albo ePUAPEM nie zwalnia z obowiązku wykazania stałego zamieszkiwania pod określonym adresem na terenie Gminy Michałowice. Również należy dołączyć dodatkowe dokumenty, o których mowa poniżej

Czas realizacji

Decyzję o wpisaniu lub o odmowie wpisania do rejestru wydaje się w terminie do 5 dni od dnia złożenia wniosku .

Wymagane dokumenty

Wójt Gminy Michałowice przed wydaniem decyzji jest zobowiązany sprawdzić czy osoba wnosząca wniosek o wpisanie do rejestru wyborców spełnia warunki stałego zamieszkania na obszarze Gminy Michałowice.

Obywatel Rzeczypospolitej Polskiej - rejestr wyborców część A- składa:

  • wniosek o wpisanie do rejestru wyborców
  • pisemna deklaracja, w której wnioskodawca podaje swoje imiona, nazwisko, obywatelstwo i adres stałego zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  • dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość (+ kserokopia tego dokumentu).
  • dokument potwierdzający fakt zamieszkania w na terenie gminy 
przykładowe dokumenty potwierdzające to
  • oświadczenie właściciela lokalu,
  • umowa najmu/użyczenia lokalu,
  • jeśli płacisz podatki w Pruszkowie – pierwsza strona zeznania podatkowego PIT z potwierdzeniem złożenia go w Urzędzie Skarbowym (pieczątka wpływu do US lub potwierdzenie nadania na poczcie lub Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO) - jeśli złożyłeś PIT przez internet),
  • rachunek za media (gaz, prąd, internet, telefon, telewizję kablową itp.) wystawiony na Twoje dane i adres lokalu, w którym mieszkasz na terenie Gminy Michałowice,
  • umowa na media (gaz, prąd, internet, telefon, telewizję kablową itp.) zawarta z Tobą i zawierająca adres lokalu na terenie Gminy Michałowice, w którym mieszkasz,
  • umowa lub rachunek na usługę nie związaną bezpośrednio z lokalem np. abonament na telefon komórkowy, zawierający Twoje dane oraz adres na terenie Gminy Michałowice, w którym mieszkasz,
  • jeśli jesteś właścicielem lokalu, ale nie jesteś w nim zameldowany możesz:
  • przedstawić akt własności – jeśli jest to lokal spółdzielczy własnościowy lub gdy lokal nie ma założonej księgi wieczystej lub też gdy trwa postepowanie o wpis do Rejestru Ksiąg Wieczystych;
  • jeśli lokal ma założoną księgę wieczystą to wystarczy, że poinformujesz urzędnika, że jesteś właścicielem lokalu. Jeśli podasz numer księgi wieczystej znacznie ułatwi to urzędnikowi wyszukiwanie lokalu w Elektronicznych Księgach Wieczystych.

Obywatel Unii Europejskiej - rejestr wyborców część B - składa:

  • wniosek (wniosek powinien zawierać:  nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, numer paszportu lub nazwę i numer innego dokumentu stwierdzającego tożsamość, adres zameldowania wyborcy na pobyt stały lub adres ostatniego zameldowania na pobyt stały),
  • kserokopię ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wnioskodawcy,
  • pisemną deklarację ,  której wnioskodawca podaje swoje obywatelstwo i adres stałego zameldowania  na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • przed wydaniem decyzji wójtw sposób przez siebie ustalony, sprawdza  czy osoba wnosząca wniosek o wpisanie do rejestru wyborców spełnia warunki stałego zamieszkania na obszarze danej gminy.

Obywatel Unii Europejskiej niebędący obywatelem polskim wpisany do rejestru wyborców ma:

  • prawo wybierania posłów do Parlamentu Europejskiego,
  • prawo wybierania do rady gminy,
  • prawo wybierania wójta, burmistrza lub prezydenta miasta,
  • prawo udziału w referendum gminnym

Opłaty

Za wydanie decyzji nie pobiera się opłat

Tryb odwoławczy

Od decyzji w sprawie odmowy wpisania do rejestru wyborców przysługuje prawo wniesienia skargi do właściwego miejscowo sądu rejonowego.

Skargę wnosi się za pośrednictwem wójta, w terminie 3 dni od dnia doręczenia decyzji.

Podstawa prawna

  • Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
  • Ustawa z 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 lipca 2011 r. w sprawie rejestru wyborców oraz trybu przekazywania przez Rzeczpospolitą Polską innym państwom członkowskim Unii Europejskiej danych zawartych w tym rejestrze
  • Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;

Dodatkowe informacje

Komórka odpowiedzialna: Referat Spraw Obywatelskich

Miejsce składania dokumentów : Biuro podawcze


Nr telefonu: 22 350 91 02 (03,04,05)

Godziny pracy:

poniedziałek: 9.15-17.30
wtorek: 8.15-16:30
środa-czwartek: 8.15-15.30
piątek: 8.15-13.30


Zmień stały obwód głosowania lub dopisz się do CRW


© 2024 Urząd Gminy Michałowice
aplikacja: 1.10.003.010, baza: 1.8.6.3
Logotypy
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce