A+
A-
Wersja kontrastowa
Urząd Gminy Michałowice





 Drukuj

SO/TAXI Wydawanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką na obszarze Gminy Michałowice

Kogo dotyczy

Przedsiębiorcy prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie przewozu osób taksówką

Czas realizacji

30 dni od daty złożenia wniosku

Wymagane dokumenty


  1. Wniosek o udzielenie licencji na taksówkę
  2. Oświadczenie o spełnianiu wymogu dobrej reputacji (jeżeli o licencję na taksówkę występuje spółka, to oświadczenie o spełnianiu wymogu dobrej reputacji muszą złożyć wszyscy członkowie zarządu spółki albo osoby zarządzające spółką jawną lub komandytową)
  3. Wykaz pojazdów samochodowych
  4. Kserokopie dowodów rejestracyjnych
  5. Kserokopie dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do pojazdu
  6. Dowód wniesienia opłaty
  7. Pełnomocnictwo w sprawach administracyjnych
  8. Potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej za pełnomocnictwo

Wymagane dokumenty dotyczące kierowców


  1. Prawo jazdy
  2. Orzeczenie stwierdzające brak przeciwwskazań zdrowotnych do pracy na stanowisku kierowcy
  3. Orzeczenie stwierdzające brak przeciwwskazań psychologicznych do pracy na stanowisku kierowcy
  4. Zaświadczenie o niekaralności przedsiębiorcy osobiście wykonującego przewozy, zatrudnionych przez niego kierowców oraz osób niezatrudnionych, lecz wykonujące osobiście przewóz na rzecz przedsiębiorcy

(Art.  76a  §  2. Zamiast oryginału dokumentu strona może złożyć odpis dokumentu, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.)

(Art. 76a §  2a. Jeżeli odpis dokumentu został sporządzony na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, poświadczenia jego zgodności z oryginałem, o którym mowa w § 2, dokonuje się przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego lub podpisu osobistego. Odpisy dokumentów poświadczane elektronicznie sporządzane są w formatach danych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 18 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.)

Opłaty


Wydanie nowej licencji i wypisu

Okres ważności licencjiWysokość opłatyZa każdy wypis z licencji (1% opłaty jak za licencję)Za każdy zgłoszony we wniosku pojazd (10% opłaty jak za licencję)
od 2 lat do 15 lat200 zł2 zł20 zł
powyżej 15 lat do 30 lat250 zł2,50 zł25 zł
powyżej 30 lat do 50 lat300 zł3,30 zł30 zł



  • Za każdy wniosek o zmianę danych zawartych w art. 8 ustawy o transporcie drogowym pobiera się opłatę w wysokości 10% opłaty jak za licencję.
  • Za zmianę danych w licencji, również za wymianę licencji związaną ze zmianą organu pobiera się opłatę w wysokości 10% opłaty jak za licencję.
  • Za wydanie wypisu z licencji pobiera się opłatę w wysokości 11% opłaty jak za licencję.
  • Za wydanie wypisu z licencji w przypadku zmiany licencji, również przy wymianie licencji związanej ze zmianą organu pobiera się opłatę w wysokości 5% opłaty jak za licencję.
  • Za wydanie wtórnika licencji, w przypadku jej utraty na skutek okoliczności niezależnych od przedsiębiorcy pobiera się opłatę w wysokości 10% opłaty jak za licencję.
  • Za wydanie wtórnika licencji w przypadku jej utraty na skutek okoliczności zależnych od przedsiębiorcy pobiera się opłatę w wysokości 25% opłaty jak za licencję.

Tryb odwoławczy

Do Samorządowego Kolegium Odwoławczego, w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji, za pośrednictwem organu, który wydał decyzję.

Podstawa prawna


  1. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
  2. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym  
  3. Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu rogowego oraz za egzaminowanie i wydawanie certyfikatu kompetencji zawodowych
  4. Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw

Dodatkowe informacje

W wyniku zmian ustawy z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym, przedsiębiorcy posiadający licencję, na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką, wydaną przed dniem 17 września 2023 r., są obowiązani w terminie do dnia 31 marca 2024 r. w formie pisemnej, w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej, przedłożyć organowi dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych w art. 7 ust. 4 pkt 3 oraz w art. 6 ust. 1 pkt 2 i art. 8 ust. 3 pkt 3a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym:
1. zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego:
(oryginał lub odpis poświadczony notarialnie, zaświadczenie to jest ważne tylko miesiąc od daty jego uzyskania),
2. kserokopia badań lekarskich stwierdzających brak przeciwwskazań zdrowotnych do
wykonywania pracy na stanowisku kierowcy (kserokopia poświadczona „zgodności z oryginałem”);
3. kserokopia badań psychologicznych stwierdzających brak przeciwwskazań do
wykonywania pracy na stanowisku kierowcy (kserokopia poświadczona „zgodności z oryginałem”);
4. kserokopia prawa jazdy (kserokopia poświadczona „zgodności z oryginałem”);
Organ w terminie 14 dni od dnia otrzymania powyższych dokumentów, dokonuje ich weryfikacji, w wyniku której:
1) w przypadku stwierdzenia braków formalnych w zakresie tych dokumentów wzywa przedsiębiorcę do ich usunięcia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania albo
2) informuje przedsiębiorcę o spełnieniu wymagań określonych odpowiednio w art. 5c ust. 1 pkt 4 i 6, art. 6 ust. 1 pkt 2 oraz art. 8 ust. 3 pkt 3a ustawy zmienianej w art. 2 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art. 76a § 2. Zamiast oryginału dokumentu strona może złożyć odpis dokumentu, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
Art. 76a § 2a. Jeżeli odpis dokumentu został sporządzony na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, poświadczenia jego zgodności z oryginałem, o którym mowa w § 2, dokonuje się przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego lub podpisu osobistego. Odpisy dokumentów poświadczane elektronicznie sporządzane są w formatach danych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 18 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.


Zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy o transporcie drogowym organ udzielający licencji wydaje wypis lub wypisy z tej licencji w liczbie nie większej niż liczba pojazdów samochodowych określonych we wniosku o udzielenie licencji.
Zgodnie z treścią art. 14 ustawy o transporcie drogowym przewoźnik drogowy jest zobowiązany zgłaszać na piśmie organowi, który udzielił licencji, wszelkie zmiany danych nie później niż w terminie 28 dni od dnia ich powstania.
Zgodnie z art. 14a ustawy o transporcie drogowym przewoźnik drogowy może zawiesić w całości albo w części wykonywanie transportu drogowego na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Zwieszając transport drogowy jest zobowiązany w terminie 14 dni od dnia, w którym rozpoczęty został okres zawieszenia zawiadomić pisemnie organ licencyjny o zawieszeniu wykonywania transportu, w zawiadomieniu należy wskazać okres na jaki zawieszono wykonywanie transportu, liczbę wypisów z licencji odpowiadającą liczbie pojazdów, którymi zaprzestano wykonywanie przewozów oraz zwrócić do Urzędu wszystkie wypisy z licencji - w przypadku zawieszenia transportu w całości lub wypisy odpowiadające liczbie pojazdów, którymi zaprzestano wykonywania przewozów - w przypadku częściowego zawieszenia przewozów.

Komórka odpowiedzialna: Referat Spraw Obywatelskich
Nr pokoju: parter - sala obsługi interesantów
Nr telefonu: 22 350 91 03 (05)

Godziny pracy:
poniedziałek: 9.15-17.30
wtorek: 8.15-16:30
środa-czwartek: 8.15-15.30
piątek: 8.15-13.30

Uwagi

SO/TAXI Wydawanie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką na obszarze Gminy Michałowice
© 2024 Urząd Gminy Michałowice
aplikacja: 1.10.003.010, baza: 1.8.6.3
Logotypy
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce